
Vidět děti jinak
Za každým dítětem, které věří v sebe, stojí dospělý, který v něj uvěřil první.
– Matthew Jacobson
Vidět děti jinak: Rozvíjejme jejich talenty, ne bojujme se slabostmi
Šťastné dítě dnes znamená naplněný dospělý zítra.
Každé dítě si zaslouží, aby bylo poznané podle toho, co umí a co v něm přirozeně roste, ne podle toho, co mu chybí.
Jako rodiče i učitelé často chceme „opravovat“ slabiny. Ale co když cesta nevede přes neustálé napravování, ale přes rozvíjení přirozených darů?
V tomto článku najdeš:
Příběh Steva
Roli rodiče a učitele
Jaké budou výsledky, když se rozvíjí silné stránky dítěte, a ne jen bojuje s jeho slabostmi
Model rozvoje založený na nedostatcích
Proč stojí za to poznat a rozvíjet silné stránky dítěte
1. Příběh Stevea
(Zdroj: Źródło: Mary Reckmeyer and Jennifer Robison Strengths-Based Parenting: Developing Your Children’s Innate Talents.)
Steve měl potíže s matematikou, čtením i vztahy s vrstevníky. Všichni kolem něj věděli, co neumí – ale nikdo se neptal, co má rád. Až jednou přišla otázka:
„Co děláš nejraději ve volném čase?“
Steve odpověděl: „Rád kreslím.“
Ale teprve ve chvíli se stalo něco přelomového.
Od toho okamžiku se všechno změnilo. Ne proto, že by se zázračně „naučil počítat“, ale proto, že ho někdo vyslechl, přijal a ocenil to, co uměl, místo aby se soustředil na problémy, které ho tížily. To, že se ho někdo neptal jen na jeho slabiny, ale i na to, co v něm žije – mělo obrovskou moc. To ho změnilo.
V páté třídě už měl tři kamarády, zlepšil si známky a… vystavoval své kresby. Místo aby byl dítětem, které „nedokáže dobře číst, psát ani počítat“, stal se tím vtipným klukem, který skvěle kreslí.
Steve nebyl zázračným dítětem, které by se stalo slavné, ale byl dítětem, které se rozvíjelo v souladu s tím, kým bylo – místo aby se soustředilo na to, kým není. A v tomto smyslu je zázrakem, jakým bychom měli být všichni.
Silné stránky dítěte – jaká je role rodiče a učitele?
Takový příběh by mohly prožít tisíce dětí – dětí, které by měly být definovány tím, co dokážou a kým se mohou stát, ne tím, co jim chybí. V případě Stevea to znamenalo, že někdo uviděl víc než jen jeho potíže s matematikou, čtením a vztahy.
Dospělí v jeho okolí na něj začali nahlížet jinak. Začali vystavovat jeho výtvarné práce. Steve kreslil spoustu komiksů a měl smysl pro humor, který oslovoval jeho vrstevníky. V jeho věku bylo kreslení a tvorba komiksů hodnotným talentem. Dalo mu to novou identitu. Místo dítěte, které „nedokáže dobře číst, psát ani počítat“, se stal tím zábavným klukem, který skvěle kreslí.
A není to právě to, co chceme pro všechny lidi, aby byli známí tím, co umí, a ne tím, co neumí?
Svět nestojí na jednotvárnosti, ale na rozmanitosti, přijetí a různých talentech. Díky nim je efektivnější a bohatší.
Naše budoucnost nezávisí na tom, aby byli všichni stejní, závisí na tom, aby každý přinášel své vlastní talenty, zdroje, přesvědčení a vášně.
Obrovské množství výzkumů v oblasti rozvoje člověka ukazuje, že nejlepších výsledků dosahujeme tehdy, když děláme to, v čem jsme nejlepší – když využíváme své silné stránky. Totéž platí i pro děti. Každý rodič a každé dítě je jedinečné. Neexistuje jediný „správný“ způsob, jak vychovávat dítě. Existuje jen ten váš – založený na vašich talentech, silných stránkách a prostředí, ve kterém žijete.
Ale existují způsoby, jak to dělat lépe, s menším stresem a větší radostí. Můžete růst jako rodiče a zároveň pomáhat svým dětem růst jako jedinečným osobnostem.
Steve se nestal slavným umělcem. Ale stal se šťastnějším dítětem. A to je ten pravý zázrak.

„Péče a porozumění v dětství je snazší než napravování a "bloudění" v dospělosti.“
Jakou roli hrajeme my, dospělí?
Tisíce dětí čekají na to, až je někdo uvidí podle toho, co dokážou, ne podle jejich slabostí.
Stačí, když rodič, učitel nebo průvodce udělá jednu zásadní věc: podívá se na dítě srdcem.
Když dítě cítí, že jeho dary jsou přijímány, začíná růst. A spolu s ním i jeho sebevědomí, radost a chuť přispívat světu.
Model opravování slabostí nefunguje
Možná věříme, že pokud dítěti „opravíme“ slabiny, bude silnější. Ale výzkumy i zkušenosti ukazují pravý opak.
Pokud se zaměřujeme jen na nedostatky, dítě žije v pocitu, že je „nedostatečné“.
I když hodně trénuje, v oblastech slabostí se dostane maximálně na průměr.
Je to vyčerpávající a bere to energii.
Naopak, když dítě rozvíjí své talenty, roste rychleji, s radostí a přirozeně.
Proč má smysl hledat a rozvíjet dětské talenty?
Lepší vztahy v rodině – dítě se cítí pochopené a přijímané.
Radostnější učení – poznáme, jak se učí nejlépe, a podpoříme ho v tom.
Sebevědomí a odolnost – ví, že má své silné stránky, o které se může opřít.
Smysl a energie – chápe, co mu dává radost a kam směřuje.
Malý krok pro tebe
Zeptej se svého dítěte dnes:
👉 „Co tě nejvíc baví? Co bys dělal/a, kdybys měl/a volný den jen pro sebe?“
Možná objevíš dar, který zatím zůstával skrytý.
💛 V Talentově věříme, že každý člověk nese v sobě vnitřní mapu – soubor darů, hodnot a snů.
Naším úkolem není děti opravovat, ale pomoci jim, aby tu mapu mohly žít.
✨ To, co tě na dítěti občas rozčiluje, může být ve skutečnosti jeho největší dar pro svět.
👉 Pokud cítíš, že by ti pomohlo podívat se na talenty dětí jinýma očima, ráda pro vás připravím workshop nebo besedu.
Nenechme děti, aby byly definovány jen svými slabostmi – pojďme společně rozvíjet to, co je v nich jedinečné.
📩 [email protected]
📞 +420 777 593 807
